Jul 29, 2010

Azab meninggalkan Solat Fardu


Buat renungan kita bersama, barang siapa yang meninggalkan solat fardu, seksanya umpama..

Subuh:
Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka jahanam selama 60 tahun.

Zuhur:
Dosanya seperti membunuh seribu orang Islam.

Asar:
Dosanya seperti meruntuhkan Kaabah.

Maghrib:
Dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri.

Isyak:
Allah berseru kepada mereka, “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi reda engkau tinggal di bumi-Ku dan menggunakan nikmat-nikmat-Ku.” Segala gerak-gerinya seperti pakai, makan, tidur adalah berdosa kepada Allah.

Gambar Ajaib


Jul 28, 2010

Tanda Akhir Zaman



Pada suatu hari, datanglah Jibril AS kepada Nabi SAW menampakkan dirinya sebagaimana manusia biasa. Dia bertanya kepada Nabi, apa ertinya Iman, lalu dijawab oleh Nabi. Ditanyai pula apa erti Ihsan, lalu Nabi menjawab bahawa Ihsan itu ertinya hamba Allah berbakti dan menyembah kepada Allah seakan-akan Allah itu nampak olehnya, walaupun dia tidak dapat melihat-Nya, namun Allah SWT tetap melihat dia. Kemudian Jibril bertanya, bilakah datangnya kiamat itu. Nabi menjawab:

"Orang yang ditanyai tidaklah lebih tahu daripada yang bertanya."

Maknanya Nabi SAW tidaklah lebih tahu daripada Jibril dalam masalah bila hari akan kiamat. Sebab semuanya dalam pengetahuan Allah. Adapun yang dapat ditunjukkan Nabi SAW bahwa hari kiamat telah dekat, adalah hanya tanda-tandanya saja. Antara tanda akhir zaman itu kata Rasulullah SAW ialah:

1. Zina berleluasa (HR Bukhari-Muslim)

2. Banyaknya riba

"Sesungguhnya akan datang pada manusia suatu zaman yang pada waktu itu orang tidak mempedulikan lagi harta yang diperolehnya, apakah dari jalan halal atau jalan haram." (HR Bukhari)

3. Memperindah masjid dan bermegah-megahan dengannya

"Bermegah-megah dalam membangun masjid, kemudian mereka tidak memakmurkannya kecuali hanya sedikit." (HR Bukhari)

4. Berlumba-lumba mendirikan bangunan

"Dan antara tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan engkau lihat orang-orang yang dahulunya berkaki telanjang, berpakaian compang-camping, miskin mengembala kambing, lantas mereka berlumba-lumba membangunkan rumah-rumah indah." (HR Muslim)

5. Wanita melahirkan tuannya

Maksudnya kata Al-Hafizh Ibnu Jahar, banyaknya anak derhaka yang memperlakukan ibunya seperti sikap tuan terhadap hambanya, seperti merendahkannya, mencacinya, memukulnya dan menjadikannya pelayan untuk dirinya.

6. Masa (waktu) semakin singkat

"Tidak akan datang kiamat sehingga waktu semakin berdekatan (semakin singkat), setahun seperti sebulan, sebulan seperti seminggu, seminggu seperti sehari, sehari seperti sejam, sejam terasa hanya sekejap." (HR Ahmad Tarmizi)

7. Banyak fitnah

"Adalah di hadapan hari kiamat itu banyak fitnah, laksana sepotong malam yang gelap-gelita. Pagi-pagi orang beriman, petang-petang orang menjadi kafir. Petang beriman, pagi menjadi kafir pula. Suatu kaum menjual agamanya dengan laba dunia." (Al Hadis)

Banyak lagi tanda-tanda lain yang Rasulullah tunjukkan sebagai tanda hari akan kiamat itu. Sampai kepada wanita menjadi tidak tahu malu lagi. Mereka lebih senang berkeliaran keluar dari rumahnya dengan pakaian "kasiatin ariatin", berbaju tetapi bertelanjang.

Jul 27, 2010

Cinta & Kasih Dalam Islam


“Syair Arab menyebut, apabila seseorang yang
bercinta di tanya, “Apakah kau menyintai atau
sedang bercinta dengannya?”, maka
dijawabnya, “Oh, tidak…kawan sahaja atau apa
sahaja alasannya,” Ketahuilah dia seorang
pasangan KAZZAB (penipu)”
______________________________________

“…Rasa hormat adalah asas penting menjalin
hubungan cinta yang suci sesuai dengan aturan
Allah swt. Hormat kepada perintah Allah, ajaran
Rasul serta hormat ke atas hak dan maruah di
antara pasangan amat dititik beratkan ke arah
satu hubungan yang berkekalan.

Seorang lelaki yang jujur terhadap cinta dan kasih

sayang yang terjalin terhadap seorang wanita
tidak sewenang-wenangnya menyentuh tangan
wanita atau memegang erat tubuhnya. Wanita
bukannya objek yang boleh diperalatkan.

Jika ini terjadi, seorang wanita perlu berfikir,
apakah pasangan seperti ini mampu melindungi
dan menjaga maruahnya apabila berkahwin
nanti?

Jika hari ini haknya tergadai kerana seorang yang
dinamakan kekasih, apa kesudahan yang bakal
berlaku satu hari nanti?…”
______________________________________

Istilah cinta amat popular dan menjadi satu
ungkapan setia di bibir-bibir remaja yang
menganggapnya satu kalimah suci dan bererti.

Ada yang berbangga memiliki seorang kekasih
yang setia dan mula memasang angan-angan
untuk mendirikan rumah tangga bersama
pasangan pilihan.

Fanomena ini berlanjutan dari bangku sekolah
lagi malah adakalanya membawa kepada
sesuatu di luar jangkauan

Cinta perlu
difahami. Semestinya seorang remaja
perlu memahami kehendak dan definisi yang
tepat.

Tanya pada diri, sama ada cinta hanya sekadar
gelojak perasaan serta rasa tertarik antara satu
sama lain cukup untuk menjelaskan maksudnya?

Di dalam artikel bertajuk Hakikat Percintaan
Dalam Islam, rasa hati yang dinamakan cinta
merupakan satu perasaan yang semulajadi di
alami oleh setiap insan baik muda mahupun tua.

Allah telah menganugerahkan manusia naluri
untuk meneruskan keturunan (salah satunya,
menyukai pasangan berlainan jantina) atau
dikenali dengan gharizah Al-Nau’.

Ini merupakan salah satu naluri manusia dari yang
tiga iaitu gharizah Al-baqa’ (naluri untuk
meneruskan kehidupan dan mempertahankan),
gharizah Al-Tadayyun (naluri untuk menyembah
dan beragama) dan gharizah Al-Nau’.

Jadi adanya perasaan itu sememangnya sudah
fitrah manusia dan perkara ini wajar dan tidak
haram di sisi Islam.

Dalam keadaan ini, manusia perlu memahami
kedudukan cintanya dan ke mana hala tuju
seterusnya.

Malangnya remaja hilang punca dan meletakkan
satu kesimpulan yang mudah tentang hakikat
cinta.

Cinta perlu difahami sebagai satu rasa kasih
sayang yang penuh rasa hormat, tanggungjawab,
kesetiaan, komitmen, keikhlasan, bermaruah dan
ada matlamat.

Jika ciri-ciri ini tidak ada dalam apa yang
dikatakan sebagai cinta, maka hubungan
sedemikian sekadar satu permainan dan kepura-
puraan sahaja.

Konsep cinta dalam Islam meletakkan satu aturan
yang sistematik dan teratur tanpa mengabaikan
hubungan antara manusia dan Allah.

Atas dasar ini, Islam meletakkan cinta pada satu
kedudukan yang bermaruah dan bernilai baik bagi
pihak lelaki dan perempuan.

Ke mana hala tujunya destinasi cinta remaja?
Adakah setakat mengisi usia remaja dan
adakalanya putus di tengah
jalan?

Mungkin destinasi cinta remaja yang diingini lebih
kepada konsep ala Barat yang disifatkan penuh
romantis dan indah.

Mulianya cinta berlandaskan Islam kerana cinta
yang dibina bermatlamat. Kerana ingin mendapat
kasih sayang tuhan, manusia sedia berkongsi
rasa cinta dan kasih sayang sesama insan.

Kerana inginkan kasih sayang tuhan jualah,
masing-masing ingin selamat-menyelamatkan
antara satu sama lain dari segi hubungan dan
kehidupan di dunia untuk mengejar sesuatu yang
abadi di akhirat.

Cinta yang dibina bukan cinta kosong tetapi cinta
yang punya pengertian yang luhur dan hanya
dapat dirasakan dengan jiwa yang bersih yang
sentiasa mencari tuhan


video

Jul 26, 2010

Pemergian Rasulullah II

video

Mana Satu Haram?

























gmbq copy dri fb...


buat renungan bsama...:)

Jul 25, 2010

Alhamdulillah...


td aku mimpi buruk lg...

aku mimpi org yg aku syg pergi mnggalkn dunia ni wt selamanya...


time mimpi kn kita rasa mcm kita btoi2 alami bnda tu...


fuuuhhhh...prasaan aku time tu tk dpt dbayangkn...

hnya Allah yg mngetahui...

mmg mraung la hati nih...


tk dpt trima knyataan tu...






1 prasaan yg sgt pelik time tu muncul...

aku bharap org yg aku syg tu dtempatkn dkalangan orang2 soleh d sisiNya...


dlm hati aku time tu mrasakn...

kalo dia tk dtempatkn dkalangan org2 soleh...


aku rasa suma tu mcm salah aku...


sbb tk bimbing dia btoi2...


tk didik dia untk lbh bnyk mngingat Allah...

tk brusaha jauhkn dia dri pkara2 mungkar...







Ya Allah,

Kau ampunilah sgala dosa2 org yg ku sayangi ya Allah...


amin...

Jul 24, 2010

Season Review


video

gud luck untk season dpan...


Jul 23, 2010

Amalan-amalan baik tapi terbalik


1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga si mati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga si mati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.


2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap Assalamu'alaikum berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula Assalamu'alaikum tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.


3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah mahu pun di masjid, pakaian lebih kurang saja ,bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.


4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan diberi jamuan, kita rasa segan nak makan sampai tak habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.


5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.


6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?


7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.


8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam peperiksaan. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca al-Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.


9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumah-Nya segan dan malas.


10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masya-Allah.
Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia@tidak bahagia.


Jul 22, 2010

Beruk yang Penyayang

beruk pon sygkn anak kn...
mnusia plak buang2 cmtu plak...

bek bg kt beruk ja tolng bela...heh


renung2kn...

4 Perkara - Petua Imam Syafie


4 PERKARA UNTUK SIHAT

1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. Kerap mandi
4. Berpakaian dari kapas

4 PERKARA MENAJAMKAN MATA

1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih

4 PERKARA MENAJAMKAN FIKIRAN

1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3. Bercakap dengan orang soleh
4. Bergaul dengan para ulama

4 PERKARA MELEMAHKAN BADAN

1. Terlalu banyak berjimak
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yg masam

4 PERKARA MEROSAKKAN MATA

1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat

4 CARA TIDUR

1. Tidur para Nabi
Terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit & bumi.

2. Tidur para Ulama & Ahli Ibadah
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. Tidur para Raja yang Haloba
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. Tidur Syaitan
Menelungkup seperti tidurnya ahli neraka

Jul 21, 2010

Cahaya Mata



Fuuhhhh...

bru aku sedaq la ni

btapa jahatnya aku nih wt dia cmtu

mcm2 aku wt kt dia

bnyk sgt ksalahan aku kt dia

tu yg bru dia hbq...yg dia tk hbq tk tau la bnyk mana lg

dia tk ptot trima layanan mcm tu dri aku

dia bnyk bkorban kot untk aku

aku ni ja yg tk pndai nk bsyukur





skg ni...

aku dh rasa sikit apa yg dia pnah rasa

tp apa yg aku rasa skg ni tk steruk apa yg dia rasa sblum ni

aku mmg ptot pon trima ujian cmni


spy aku lbh bsyukur dgn apa yg aku ada







skg ni mmg aku btol2 mnyesal


ucapan "saya mintk maap" mmg tk mmadai untk mhilangkn luka dia


aku tk tau apa ptot aku wt skg
untk tebus blik ksalahan aku

aku cuma hrap dia dpt maapkn ksalahan2 aku


dan bg aku pluang kdua

untk aku mpbaiki diri aku dan mjadi apa yg sptotnya aku jd untk diri dia

Jul 20, 2010

Pemergian Rasulullah

video

lagu pasai pmergian Rasulullah...
jom sma2 hayati...

Jul 19, 2010

Jenis-jenis Syaitan


Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamer dan lain-lain.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.


sama2 la kita bdoa agar djauhi dri hasutan setan laknatullah...

amin...

renung2kn & selamat beramal...B-)

Jul 13, 2010

I Want to Be There...!!!

Tanah Palestine dijajah atau diduduki oleh Isreal secara haram dari tahun demi tahun. Pada 2006 sahaja wilayah yg di takbir oleh Palestine telah diduduki secara haram oleh Isreal telah menjangkau 46% ... Telah menghampiri setengah kawasan... Isreal mewujudkan penempatan haram di kawasan Palestine dan melakukan operasi ketenteraan dengan alasan menjaga rakyatnya. Apa yang peliknya, yahudi laknat ini duduk tanah Palestine secara haram dan gunakan ketenteraan utk menjaga penduduk atau pendatang haram yahudi ini. Kemudian mereka membina Tembok dalam kawasan Palastine, maka makin kecil lah wilayah Palestine. Tentera Isreal pula membunuh rakyat Palestine suka hati dengan alasan menjaga rakyatnya. Ini sebab mengapa pejuang palestine melancarkan serangan terhadap yahudi. Kerana Yahudi secara sistematik menjajah Tanah Suci ketiga kita..
(ni aku copy dri tenet ja nih)



dh puluhan taun sdara mara Islam kita kt Palestin tu djajah...dseksa...dbunuh...
apa tindakan kita sbg umat Islam???
adakh stakat bdoa ja???



hadis Nabi SAW
"Barangsiapa yang tidak mengambil berat urusan umat Islam, maka dia bukanlah dari kalangan mereka."


bila aku tgok gmbr2 budak2 kt palestin yg brani tu, aku rsa kagum gla...
kalo aku la kt tmpt depa, blom tntu lg aku ada kekuatan cmtu...
selamber ja depa wlpon diacu pistol...rilek ja bling batu kt keta kebal...
smangat jihad dlm hati depa mmg tggi n mmg mngagumkn aku...
tp kalo aku dpt jd slh sorg dri depa...aku nk training sniper...nk tembak puak2 yahudi tu...

bg aku la...sumbangn kita ni bkn stakat bdoa dri jauh ja...
kalo mcm ada org kutip derma untk palestin tu, jgn la kdekut sgt nk hulur...
yakin la kt rzeki Tuhan...ssgguhnya tu adalah hakNya...
kita ni skadar pnjam ja...
kalo kita derma sploh rggit, insyaAllah Allah akn gandakn blasan kt kita nanti, murah rzeki...
cuma kita sdar or tk ja...





aku ni sorg mnusia yg kuat brangan...
kdg2 kn, aku slalu brangan...
kalo la aku jd mcm iron man tu....aku nk trbang pi palestin...

pastu nk tolng sdara palestin kita perang ngn yahudi...
haha...tp tu skadar angan2 ja la...hehhe
gmbr aku jd ironman...blakg tu keta2 kebal tntera zionis...

Jul 11, 2010

7 Julai

07/07/1989...tarikh lahir aku...brsamaaan 3 zulhijah1409...
kalo ikot ni mmg aku bru msuk 21...tp kalo ikot kalendar islam, aku dh msuk 22 dh...heh
taun ni ada spesel dan ada yg tk spesel...tp tk kesah pon, mmg aku mlas sgt nk smbut besday nih...haha





time 07/07/10 tu, aku kt umah aku kt kdah...blik sat sbb tkdk klas hri tuh...
best kt umah...mak aku wt pulut lemak...pastu mkn ngn 3 jnis buah, cmpedak durian ngn pelam(mangga)...
mmg best la...time aku blik ni la buah cmpedak ngn drian kt dsun tu bnyk msak...haha






kmarin bru la kwn2 u aku wt smbutn kt aku...bsaq pnya kek depa bli...
dpt la hdiah...belt ngn hiasan kaca besday pa ntah...
dngaq cita dri kwn2 aku, diorg blikn belt tu sbb diorg tau aku ni tk pkai belt yg mhal2...haha
mmg pon...aku pkai belt kadet polis skolh dlu ja...mlas nk bli mhal2...haha





tp yg sbnaqnya...aku dh lama stop pkai belt kadet polis ni...
sbb ain dh hdiahkn aku belt spesel pnya time besday aku taun lpas...
kiranya kwn2 aku lmbt staun la...haha
tp pa2 pon, belt tu cntik...tenkiu kwn2ku...hepy la dpt hdiah...cntik lak tu...




suma tu yg spesel...
yg tk speselnya, ain tk dpt smbut besday ngn aku...
sdih btoi dia...
tp aku tk kesah pon sbnaqnya...wish pon dh ckup tnda mngingati...
aku ni bkn jnis gla nk smbut besday ni...tp kalo kwn2 nk smbut besday kita, tharu la jgak kn...

tkpa, len kali kita smbut sma2...skali ngn mak ayh...heh

Eksiden lagi??


bgun pagi2, bsemangat nk pi psar tani hari ni...cri mknan yg best2 n murah...
lpas man di ja, pecut la ngn mtor kristar buruk aku tu...takot tk smpt...pkol 11 bru aku pi, pdhal psar tani tu pkol 12 dh nk hbis dh...




slesai bli juadah mjamu slera...kuaq dri simpang psar tani tu, tiba2 keta dpan aku ni mgundur ngn lajunya dan trus mlanggar bhagian dpan mtorku....trus kemek...
nseb bek la aku smpt hon dia...trus dia brenti...
kalo tk, skali ngn aku kemek...




apa tjuan aku cita bnda ni?haha
sja nk hbq...mtor aku tu dh bnyk kali eksiden...
ngn org yg brbeza lak tuh...
1st skali msti la aku...lggar van telekom...
2nd adik laki aku...jatoh sorg2...
3rd member aku...lggar keta amoi...
td lg skali mtorku mngalami ksakitan...
ksian dia...dh la sdia kala buruk...dpenuhi plak calar2 eksiden...brtmbah buruklh ia...huhu....




tp mtor ni mmg dh bnyk bjasa...dri kt kedah smpai la kt s.alam nih...syg mtor burukku...haha




bru aku prasan...suma mtor2 member2 umah sewa aku nih modenas...
yeah...suport buatan malaysia...!!!haha

gmbr ni sblom plat KBV1337 tu mjadi haru biru akibat kkemekn...haha

Jom try...best2...



try la wt...tgok 3 titik kt tgah2 tu dlm lbh kurg 10 saat... pastu korg tgok dinding kosng bhmpiran korg...



kalo nk tau nmpk pa, akn nmpk kalimah Allah... truja aku time 1st wt...haha