Feb 7, 2011

Godaan Iblis Ketika Solat


Rasulullah S.A.W telah menyoal iblis sabdanya, " wahai iblis, ketika umatku b'diri mendirikan solat,bagaimanakah hal engkau pada waktu itu?"

Jwb iblis ," waktu itulah masa yg paling sukar bagiku, seluruh badan aku akan menggeletar dan lemah. Lalu aku memerintahkan sekalian bala tentera aku yg terdiri dari syaitan dan jin spya menggoda org yg hendak solat itu. Setiap org akan digoda b'puluh-puluh syaitan, setengah pd anggotanya spya ia merasa malas.."

"Setengah akan masuk ke dlm hatinya spya ia merasa was-was serta terlupa akan bilangan rakaat dan bimbang terhadap pkerjaan dunia lalu ia segera keluar dari sembahyangnye..

Setengah akan masuk ke dalam mata dan menjadikan hatinya tidak senang..

Setengah yg lain pula akan duduk di atas belakangnya spya orang itu tidak tahan lama untuk duduk tahiyat akhir sementara di dalam hatinya berkehendakan supaya sembahyang itu cepat habis..

Semua godaan ini adalah spya pahala sembahyang seseorang umatmu itu menjadi kurang.. Sekiranya segala godaan syaitan itu tdk berhasil maka aku hukum dengan seberat-beratnya hukuman ke ats syaitan-syaitan itu."

0 komen: